پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ |۲۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 3, 2024

معاون فرهنگی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان از اعلان فراخوان مقاله برای بیست و یکمین همایش علمی، تحقیقی مذاهب اسلامی در زاهدان خبر داد.

حجت‌الاسلام براتی در گفت‌و‌گو با مرکز خبر حوزه اظهار داشت: از سال 1370 این نهاد با هدف ایجاد وحدت میان مسلمانان اقدام به برگزاری همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی کرده است.

وی با بیان اینکه ناآگاهی و عدم شناخت پیروان از مذاهب، منجر به اختلاف و چالش می‌شود، افزود: نگاه موهون به یکدیگر و بعضاً دشمنی باهم نتیجه این ناآگاهی و عدم شناخت است که این همایش، همواره سعی در رفع اینگونه مسائل داشته است.

دبیر همایش مذاهب اسلامی، گفت‌وگوی علمی و گفتمان عالمانه را عاملی برای جدایی حق از باطل و رفع شبهات و ابهامات عنوان کرد و گفت: گفتمان عالمانه، منجر به روشنگری و در نتیجه از بین رفتن تعصبات بی‌منطق می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان سیستان بلوچستان شیعیان در کنار اهل تسنن حنفی مذهب زندگی می‌کنند، اظهار داشت: دشمن در صدد ایجاد شبهات و ابهامات در میان مذاهب هست که نهاد با یک رویکرد روشنگرانه وارد این عرصه شده و همایش‌هایی را برای اهل دانش، اعم از حوزوی و دانشگاهی فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: برخلاف بعضی از تفکراتی که با نگاهی مأیوسانه با موضوع وحدت برخورد می‌کنند، مسئولیت و وظیفه ما در این امر به خصوص در این زمینه بسیار خطیر است و تنها راه آن همین روشنگری و ایجاد آگاهی و رفع شبهات است.

حجت‌الاسلام براتی با اشاره به ساماندهی مقالات در سه کمیسیون کلامی، فقهی و اجتماعی گفت: تعریف اسلام و کفر، معیارهای اسلام و کفر و بررسی فتاوای تکفیری‌ها از موضوعات کمیسیون کلامی، تشریح و اهداء اعضای بدن از دیدگاه فقهای فریقین از موضوعات کمیسیون فقهی است که پژوهشگران و اندیشمندان می‌بایست مقالات خود را در این خصوص ارائه نمایند.

وی موضوعات کمیسیون اجتماعی را «اسلام، دین آزادی و صلح، نه خشونت و قتل»، «شیوه‌های اسلام ستیزی غرب و راه های مقابله با آن» عنوان کرد.

حجت‌الاسلام براتی زمان برگزاری همایش را در ماه‌های پایانی سال بیان کرد و گفت: این همایش در چهار روز شامل افتتاحیه، نشست‌های علمی کمیسیون‌ها و اختتامیه با حضور شخصیت‌های برجسته علمی داخلی و ‌خارجی در زاهدان برگزار می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته بیش از یکصد مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که آثار اندیشمندان و عالمان هندوستان، افغانستان، پاکستان و سوریه نیز در آن مشاهده می‌شد.

دبیر همایش اظهار داشت: فراخوان مقاله این همایش‌ها بیشتر در استان‌های هرمزگان، گلستان، خراسان جنوبی، کردستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، قم و اصفهان صورت می‌گیرد.

وی حضور آیت‌الله سبحانی، مرحوم آیت‌الله معرفت، آیت‌الله امامی‌کاشانی و آیت‌الله تسخیری در همایش‌های پیشین را نمونه ای از توجه علمای حوزه به این همایش عنوان کرد.

حجت‌الاسلام براتی به نکاتی در خصوص چگونگی مقالات اشاره کرد و گفت: نویسندگان در نگارش مقاله آزاد می‌باشند اما ضروری است نوشته آنان فاقد هرگونه اهانت به سایر مذاهب باشد و دبیرخانه علمی همایش در ویرایش، تلخیص و چاپ مطالب آزاد است.

وی با بیان اینکه آخرین مهلت ارسال مقالات نیمه آذر ماه است، اظهار داشت: ارایه منابع بر اساس نام کتاب، نویسنده و شماره صفحه به همراه باب و شماره  حدیث الزامی است.

دبیر همایش از اندیشمندان و پژوهشگران خواست مقالات خود را در حداکثر 25 صفحه A4 به نشانی زاهدان، میدان امام علی (ع) دانشگاه 59 و قم، خیابان شهید فاطمی، نبش کوچه 11، پلاک 175، موسسه آموزشی- پژوهشی مذاهب اسلامی ص 436-37185ارسال نمایند و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر در زاهدان با شماره تلفن 2438121-0541 و در قم با تلفن‌های 2438121-0541،7741412-0251موسسه آموزشی،پژوهشی مذاهب اسلامی تماس حاصل فرمایند.

 

 

 

 

 

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha